Ya Allah Engkau Tuhanku... Tiada Tuhan melainkan Engkau... Engkau cinta Agung....ku... Nabi Muhammad pesuruh-Mu... Ya Allah Engkau sumber bahagia... Engkaulah Sumber keselamatan... Ya Allah Engkau sumber keamanan... Engkaulah segalanya... Ya Allah Engkaulah pelindungku... Engkaulah sumber rezkiku... Di waktu sakit Kau sembuhkan... Di waktu lapar Kau beri makan... Ya Allah Engkau Cinta Agungku.. Cintaku haraplah dibalas.. Ya Allah Engkau Cinta Agungku.. Janganlah cintaku tidak dibalas.. Jangan biarkan ku tanpa pimpinan... Pimpinlah aku ke jalan yang benar... Kepada Engkaulah harapanku.. Janganlah hampakan perasaanku..

Sign-up with ZALORA and receive a RM 20 voucher

Thursday, August 20, 2009

Servis Kereta Proton

cerita ni dari blog http://adiputra.org/blog/?p=374

Hari ini.. aku keluar awal pagi ke opis.. tapi untuk punch in je.. then aku pesan kat beberapa staf aku nak gi service kereta.. dah sampai 1000km dahh… ini kira first time service la ni.. so.. plan dalam pala nak pi kat Eon service puchong.. sebab kat situ kata agen agak lengang.. bila aku bertolak je.. jenuh aku cari kat mana ntah pusat servis ni.. sakit pala tul.. ikut map yg dia bagi tak jumpe… then aku call.. tutup plak handphone dia.. bengang je aku.. lastly aku patah balik pi serdang.. cari la pulak area serdang.. tak jumpe jugak.. ntah laa.. takde rezeki aku nak service kereta hari ini agaknya.. so.. ape lagi.. balik la ke opis… dalam perjalanan.. pegawai dari department IT call.. dia suruh datang IT building.. ada taklimat pasal peperiksaaan kertas jabatan untuk minggu depan.. aisehhh… kalau la aku dah tengah servis kereta.. tentu tak dapat attend taklimat ni.. then… aku u-turn.. depan je lorong masuk opis.. terus ke sana.. dan diringkaskan.. Alhamdulillah.. pegawai yg bagi taklimat bagi sedikit tips dan langkah peperiksaan yg akan dijalankan… kalau kertas teori.. esei.. kena jawab semua hal berkenaan IT.. termasuk matlamat ICT.. hardware software, sistem, teknologi etc.. then kertas dua pulak.. pasal development n network configuration.. lepas test tu ada sedikit temuduga… cemana pun.. aku kena buat preparation lebih awal.. bersedia untuk rock n roll… hahahahaa..!! oleh kerana skema dan persediaan exam aku dah tau.. cuma perlu study dan buat latihan je… buleh la aku tolong abah aku hujung minggu ni bawak balik kereta jenazah… kalau aku dok rumah pun aku gerenti aku tak buat ape… so.. takde masalah rasanya… mmmmm… then balik ngan keretapi… kekekeekehhhh…

petang… aku dah siap service kat sebuah pusat service area serdang raya…. nak servis ni pun sakit hati jugak.. aku call la satu vendor EON service yg ada lam website tu…. hari ni dia bagi direction camtu.. esoknya aku pegi sesat aku call tanya lagi dia bagi direction lain pulak.. sakit hati betul.. bila aku try lagi ikut direction dia.. tak jumpe aku jumpe yg World Motor ni.. so.. service kat situ je laa.. abih je service.. ada la pulak mamat tu gi offer aku anti theft ngan alarm system.. aku tau harga sebenarnya murah je.. sebab ada sebelum ni orang offer RM180… tapi dia gi offer sampai RM280… memula aku taknak.. pehtu dia kurang jadi RM250.. aku taknak lagi.. pehtu dia offer pasang cermin punya sensor.. kalau terketuk ngan mende keras cam besi atau siling.. terus alarm bunyi.. selain tu automatic lock… sound sensor.. master key… ntah ape mende lagi la dia offer dah dekat RM500… aku ni pulak sebab wife aku asyik membebel susah nak pasang steering lock.. pedal lock… aku tanpa fikir panjang terus tawar menawar ngan mamat proton tu… akhirnya.. aku setuju la pasang semua mende dengan harga RM500… tapi tu laa.. bila dah pasang semua tu.. kereta aku sekarang ni bergantung kepada remote dan original key… kalau dibuatnya anak aku terkunci atau kunci aku tertinggal lam kereta dan kereta terkunci.. memang abih lerrr… hancusss… kena kopak cara bomba laa.. aku harap takkan berlaku laa since semua lubang untuk bukak dah tutup.. ape pun.. anak sulung aku yg selalu suka tekan central lock tu pun aku dah ajar cara nak bukak… ehehehhh… sebab anak aku ni asal masuk kereta je dia akan lock.. nak buka pintu pun camtu.. dia mesti buka kat tempat driver.. walaupun picu kunci semua pintu buleh bukak.. hahahaa..!! tapi masa kereta kembara dulu laaa.. kereta wira baru ni memang tenggelam abih… takleh korek nak tarik punat dia… so kena ajar la caranya…

ape pun.. kereta nasional ni memang tak secure laa.. banyak sangat tempat yg aku dah tau cara nak bukak kereta.. belajar secara tak langsung masa dia tunjuk demo… kalau ada sesapa yg terkunci.. maksud aku yg takleh bukak kereta.. aku buleh bukakkan.. kekekehhh… kecuali yg pasang anti theft ni laaa…. ape pun.. RM500 for the purpose of security.. aku redha… insyaAllah… semoga takde kejadian yg tak diingini… sebab aku tau.. lock ke secure ke gari ke..?? selagi ada pro theft.. semua dorang buleh bukak… hopefully tak berlaku kat kereta aku.. amin…

lepas je aku pasang mende tu.. wife aku call agent proton yg aku ngan dia dah cuba call dekat 5-6 hari tak dapat contact untuk tanya pasal reverse sensor… bila wife aku cite pasal alarm system ni… terus agent tu kata aku kena tipu… dia kata dia buleh dapat RM300 je… kepala hangguk dia.. dah aku contact dia 4-5 hari dah nak tanya tempat service kat mana dia tak bukak pun handphone dia.. dah la pakai 2 bijik.. dedua takleh dapat.. aku suspect dia gi bercuti… off handphone pehtu nak bising pulak… blah laaaa… cemana pun aku dah pasang… so.. tarapapa laaa…

tapi hujung minggu ni nak pegi balik kat EON service tu… nak suruh dia check balik timing alarm… dia kata kalau cermin kena ketuk ngan besi or siling.. bunyi alarm berbunyi dan padam selepas 1 minit.. aku test dah lebih 2 minit pun tak bunyi lagi.. takleh jadi ni… dibuatnya aku park kereta kat memana pehtu ada orang sentuh ngan besi.. habih la bateri kereta kalau tak stop jugak… lemau lerrr…. tapi dalam masa terdekat takleh pi.. aku kena study hard for the rock… khamis ni ada test… kasi settle ini perkara dulu…

No comments: