Ya Allah Engkau Tuhanku... Tiada Tuhan melainkan Engkau... Engkau cinta Agung....ku... Nabi Muhammad pesuruh-Mu... Ya Allah Engkau sumber bahagia... Engkaulah Sumber keselamatan... Ya Allah Engkau sumber keamanan... Engkaulah segalanya... Ya Allah Engkaulah pelindungku... Engkaulah sumber rezkiku... Di waktu sakit Kau sembuhkan... Di waktu lapar Kau beri makan... Ya Allah Engkau Cinta Agungku.. Cintaku haraplah dibalas.. Ya Allah Engkau Cinta Agungku.. Janganlah cintaku tidak dibalas.. Jangan biarkan ku tanpa pimpinan... Pimpinlah aku ke jalan yang benar... Kepada Engkaulah harapanku.. Janganlah hampakan perasaanku..

Sign-up with ZALORA and receive a RM 20 voucher

Monday, August 17, 2009

PENGURUSAN PUSAKA

Wasiyyah Shoppe adalah sykt perancangan harta secara Syariah milik 100% bumiputera yg beroperasi berlandaskan Syariah yg pertama di Malaysia.

Pencapaian Wasiyyah Shoppe

Ditubuhkan pada Jun 2004 dgn matlamat utama untuk mengelakkan & menyelesaikan masalah harta pusaka yg menjadi dilema org Islam kita pada hari ini.


Ditubuhkan oleh 5 beradik diketuai oleh Ariffin Sabirin sbg CEO & dibarisi oleh 6 org panel Syariah yg berpengalaman luas di dlm bidang muamalat & undang-undang Islam.

Sblm ini Wasiyyah Shoppe adalah Agen Korporat Amanah Raya Berhad tetapi kerana mempunyai visi yg berlainan kontak perkhidmatan tidak diperbaharui & skrg Wasiyyah Shoppe beroperasi secara independent.

Skrg ini Wasiyyah Shoppe mempunyai hubungan perniagaan dgn Am Trustee Bhd. Alwal tahun 2007, Wasiyyah Shoppe memperkenalkan pakej pengurusan pusaka PERCUMA bernama Al-Wasitah. Pakej ini merupakan pakej yg pertama seumpamanya di Malaysia. Sblm ini semua org berckp pasal wasiat sedangkan sebenarnya ramai org disalah fahamkan ttg wasiat, sbb itu Wasiyyah Shoppe memperkenalkan pakej ini kerana perancangan harta bukannya akan selesai jika hanya ada dokumen wasiat tetapi isu yg utama ialah PENGURUSAN.


Siapa yg akan menguruskan harta pusaka kita selepas ketiadaan kita? Adakah waris kita tahu ttg proses pengurusan pusaka di Malaysia?

Adakah mereka ada masa untk melakukannya? Adakah mereka sanggup menanggung kos pengurusan pusaka yg dikenakan oleh peguam atau sykt pemegang amanah?

Ini semua persoalan yg membawa kpd kewujudan pakej Al-Wasitah.
Di dalam pakej ini semua proses pengurusan & kos yg terlibat akan diuruskan oleh Wasiyyah Shoppe bersama-sama dgn Am Trustee Bhd. Waris hanya perlu menghadiri bicara kuasa sahaja. Yg lainnya akan diuruskan oleh Wasiyyah Shoppe bersama Am Trustee Bhd & panel peguamnya.

Sebab itu pelanggan Wasiyyah Shoppe yg meninggal dunia seramai 52 org, proses pusaka merea telah diselesaikan di dlm tempoh setahun dari tarikh meninggal dunia. Objektif Wasiyyah Shoppe adalah utk menyelesaikan proses pengurusan ini secepat mungkin supaya arwah mempunyai jawapan ketika ditanya ttg harta yg ditinggalkan di hadapan Allah SWT kelak. Wasiyyah Shoppe juga adalah syarikat berorientasikan Perkhidmatan Pelanggan, oleh itu semua pelanggan Wasiyyah Shoppe seramai hampir 10 000 org setakat ini akan diberitahu ttg perkembangan industri secara berkala dari masa ke semasa. Berkaitan ttg bayaran bg pakej ini sebenarnya ada 2 pakej Al-Wasitah yg utama iaitu Pakej Gangsa & Perak.

Bg mereka yg ada jumlah harta di bawah RM 600 000.00, yuran penyertaan adalah sbyk RM 300 & tahunan sbyk RM 150. Kos pengurusan pusaka yg dilindungi adalah sehingga nilai RM 6000.00.

Bg mereka yg ada harta berjumlah lebih drpd RM 600 000.00 yuran penyertaan adalah sbyk RM 800.00 & tahunan sbyk RM 400.00. Kos pengurusan pusaka yg dilindungi adalah sbyk RM 15 000.00.Tmph matang adalah bergantung kpd umur pelanggan skrg.

Jadualnya adalah seperti di bawah

Umur semasa langganan Tempoh Langganan
18-30 30 tahun
31-40 25 tahun
41-50 20 tahun
51-60 15 tahun
61-74 10 tahun

Mereka yg lebih drpd 74 thn tidak boleh subscribe pakej Al-Wasitah ini. Selepas tempoh matang tamat & pelanggan masih hidup, pakej ini tetap valid even pelanggan meninggal dunia pada umur brp pun, ini adalah manfaat seumur hidup yg disediakan.

No comments: