Ya Allah Engkau Tuhanku... Tiada Tuhan melainkan Engkau... Engkau cinta Agung....ku... Nabi Muhammad pesuruh-Mu... Ya Allah Engkau sumber bahagia... Engkaulah Sumber keselamatan... Ya Allah Engkau sumber keamanan... Engkaulah segalanya... Ya Allah Engkaulah pelindungku... Engkaulah sumber rezkiku... Di waktu sakit Kau sembuhkan... Di waktu lapar Kau beri makan... Ya Allah Engkau Cinta Agungku.. Cintaku haraplah dibalas.. Ya Allah Engkau Cinta Agungku.. Janganlah cintaku tidak dibalas.. Jangan biarkan ku tanpa pimpinan... Pimpinlah aku ke jalan yang benar... Kepada Engkaulah harapanku.. Janganlah hampakan perasaanku..

Sign-up with ZALORA and receive a RM 20 voucher

Wednesday, August 26, 2009

Mesti Baca!! Penipuan Mengguna Telefon Untuk Mencuri Duit Anda Di Bank

Cerita dari link http://putra-mahkota.com/forum/index.php?action=printpage%3Btopic=1849.0

Ini kisah benar saya baru terjadi siang tadi (25/06/09) lebih kurang jam 1.15 PM, saya menerima automated voice dengan no 11223344 meminta saya mengesahkan transaksi pembelian mengguna kredit kad HONG LEONG , di BERJAYA TIME SQUARE berjumlah RM3,500. Terperanjat katak dan kucing saya kerana saya tidak mempunyai kad kredit dari bank tersebut , tanpa lengah saya menekan butang 0 untuk bercakap dengan "pegawai bank" HONG LEONG dengan nama Mr.Tan.

Dia pun dengan bergayanya menjadii "pegawai" siap suruh saya mengesahkan transaksi, bila saya cakap takde kredit kad tersebut "Wa sir your identity being stolen by someone". Gabra gila bila dapat tau kad tersebut credit limit 10 ribu beb! dah guna 5 ribu lebih. Yang aku ada pun paling tinggi 7 ribu aje, si penipu dapat 10 ribu gila-gila.

Mr.Tan mengarahkan saya membuat lapuran ke BANK NEGARA dan no BNM tu 03-2021 0635 (sila awasi no ni, ada orang TM tak sini , trace mana alamat dia?). Tanpa berlengah terus saya call seorang wanita melayu kot jawab, teragak-agak je menjawab dan meminta no telefon saya untuk dihubungi semula dalam 10-20 min gitu. Sementara menunggu baik saya buat laporan polis kan fikir saya, terus memecut ke Balai Polis B.B.Bangi , separuh jalan "BNM" call, seorang cina perempuan nama Ms.Sharon , siap nak rekod perbualan aduan saya , wah beriya-iya konfiden habis saya pun membuat laporan, perut lapar belum makan tahan je la. Bahaya ni 10 ribu beb!!. Habis semua dia tanya kredit kad berapa keping, bank simpanan berapa baki, sambil memberi jaminan bahawa kalau benar-benar saya menjadi mangsa saya perlu berurusan dengan "technician" dan selepas itu semua transaksi HARAM tu tidak disabitkan kepada saya DAN lepas dapat info 1 akaun ada wang dia terus suruh saya tunggu panggilan dari "technician" untuk program kad ATM saya supaya tidak dicuri maklumat-maklumat saya. Phiewwww memang cemas habis time tu!!.

Selang beberapa minit "technician" call , seorang perempuan cina juga Ms.Wong pula, eh ramai lak org Cina kerja di BNM ni kan? Ms.Wong tanya berapa cepat encik boleh ke mesin ATM, saya jawab 10 minit , "encik sampai saja di itu mesin call sama ya , saya ajar cara program itu kad ATM , lepas itu aaa encik selamat la" konfiden je Ms.Wong cakap. Tapi dalam hati pelik juga mengapa la ramai pula orang cina bekerja di BNM ni?, saya janji 10 minit mau ke mesin ATM terdekat. Belum 10 minit Ms.Wong call , isk bersungguh-sungguh beno nak "menyelamatkan" aku ni

Pelik ni lain macam je , Allah memberi ilham supaya saya cari no BNM dan compare dengan nombor 03-2021 0635 , seingat saya no BNM lain pangkalnya ? cawangan kot , saya terus call 103 directory telefon dan no BNM yang sebenar 03-2698 8044 , call BNM mesin jawab , eh tadi call2 terus je org angkat mcm direct line je hermm...lagi saspen. Biasa la kan menunggu mesin habis berleter baru dapat cakap dengan pegawai BNM yang sebenar, terus saya cerita masalah saya.

Pegawai BNM yang sebenar tu tergelak , ambui aku cemas dia gelak pula... dah mula geram ni. Dia pun mula terangkan macam ni encik hari ni ramai yang call kes macam encik dulu dorang guna AMBANK sekarang HONG LEONG , kalau encik pergi ke ATM ikut arahan dorang encik memang SELAMAT , SELAMAT DUIT ENCIK DIKEBAS , ya Allah Subhanallah , terduduk saya hanya 1 step lagi duit saya yang tak seberapa tu SELAMAT DIKEBAS. Cina tu call tanya encik sudah sampai ka? Ya dengan bersemangatnya dia mendapat makian saya yang tak pernah saya guna maki tersebut kepada orang selama seumur saya, berapi-rapi dan dia terus letak telefon.Lepas tu saya terus buat Laporan Polis dan saya galakkan kawan-kawan yang terima nasib yang sama , buatlah lapuran Polis untuk bagi kes ni jadi hangat barulah Polis sibuk siasat skit ....kan kan Gila betul ramai penipu sekarang ni.

Begitulah ceritanya.... :D >:(

No comments: