Ya Allah Engkau Tuhanku... Tiada Tuhan melainkan Engkau... Engkau cinta Agung....ku... Nabi Muhammad pesuruh-Mu... Ya Allah Engkau sumber bahagia... Engkaulah Sumber keselamatan... Ya Allah Engkau sumber keamanan... Engkaulah segalanya... Ya Allah Engkaulah pelindungku... Engkaulah sumber rezkiku... Di waktu sakit Kau sembuhkan... Di waktu lapar Kau beri makan... Ya Allah Engkau Cinta Agungku.. Cintaku haraplah dibalas.. Ya Allah Engkau Cinta Agungku.. Janganlah cintaku tidak dibalas.. Jangan biarkan ku tanpa pimpinan... Pimpinlah aku ke jalan yang benar... Kepada Engkaulah harapanku.. Janganlah hampakan perasaanku..

Sign-up with ZALORA and receive a RM 20 voucher

Thursday, June 4, 2009

Faraid

Pada 21 Mei aku ke Makhamah Tinggi Satu, perbicaraan bg semua orang adalah jam 9 am,aku ingatkan aku punya perbicaraan mula jam 9 am.rupa-rupanya semua orang dijadualkan pada waktu yg sama, hmm ingatkan aku punya kes faraid mula jam 9am jadi aku tak breakfast lah, kelihatan didepan kamar hakim tiada kaunter pendaftaran, yang ada hanya deretan kerusi panjang, Perutku kelaparan.

Pada dinding tingkat 2 ni ada papan makluman peraturan didalam makhamah dan juga senarai nama mereka yang akan dibicarakan oleh makhamah Tinggi, nama aku tertera padanya, aku yg ke-9.

diantara Peraturan didalam makhamah Tinggi yang dinyatakan pada papan plastik di dinding adalah
Kehadiran mesti 30 minit lebih awal.., jangan buat sebarang rakaman video,audio atau still image, dilarang mengaktifkan bunyi telefon dan macam-macam lagi.
setelah sejam lebih menunggu keluar seseorang lelaki dari pintu kamar hakim " Ahmad Muhd Nur Ariff Bin Mustafa" seru lelaki tu.

"I.C" minta lelaki tadi, aku memberi kad pengenalanku

"Ya saya" Jawab aku

Kemudian masuklah aku bersamanya ke dalam Pintu menuju ke kamar Hakim.

dalam kamar hakim hanya ada 4 orang termasuk aku,

Hakim tu bercakap dengan gaya bahasa yang tak serupa seperti dalam filem pun.Antara lafaz yang diucapkan oleh Hakim "bila mak awak meninggal dunia","awak datang seorang je","Betul ke adik beradik awak 7 orang ? ke 9 orang?, saya nak saksi ye untuk hal ini"

Tak sampai setengah jam sessi soal siasat hakim terhadap aku, hakim minta aku bawa salinan kad pengenalan nenek sebelah mak kerana nenek aku juga tersenarai sebagai waris, datuk sebelah mak tak tersenarai kerana telah meninggal lebih awal dr ibu.Kata Tuan Hakim nenek mendapat 1/6 daripada harta pusaka ibu,Tuan Hakim juga meminta aku membawa seorang saksi bagi membenarkan dakwaan aku dimakhamah.

"dah dapat salinan I.c nenek awak dan juga ada saksi.. hubungi saya, lagi cepat ,lagi cepatlah selesai" kata Tuan Hakim .

Kemudian aku diiring keluar dari kamar hakim oleh lelaki yang membawa aku masuk sambil beliau memberi I.c aku semula. Sebelum Keluar dari makhamah aku sempat mengambil no telefon kamar hakim...

8 Jun adalah tarikh perjumpaanku dgn hakim ...
bersambung

No comments: